Leoparddrengens
Public Key

fredag den 18. december 2009, kl. 15.09

Fuldstændig utrolig fantastisk



Jeg er lige kommet hjem efter at have set Avatar i Imperial. Jeg havde pænt høje forventninger til filmen - og de blev mere end indfriet. Jeg er fuldstændig blæst omkuld i hovedet.

Jeg har aldrig i den grad oplevet suspension of disbelief. Og de der blå aliens man har set billeder af, som virker sådan utroværdige på billeder? Glem det, de er fuldstændig troværdige i den film, de eksisterer sgu!

Filmen hovedperson er marine-infanteristen Jake Sully, som har mistet førligheden i sine ben. Hans bror, forskeren er død, hvorfor han tilbydes at tage hans plads på planeten Pandora, i Avatar-programmet. Et program som sætter deltagerne i stand til at overtage en specialbygget krop - en genetisk blanding af Pandoras intelligente race, Na'vierne, og mennesket, Avatar-styreren selv.

Na'vierne og Pandora er filmens egentlige hovedpersoner. Na'vierne er et folk som lever i pagt med naturen - der er nok tænkt en del på indianere - og med en speciel kropsdel kan de interface med andre levende skabninger på planeten.

Men alt er naturligvis ikke lutter idyl - menneskets tilstedeværelse på planeten skyldes deres jagt på et meget værdifuldt mineral. Og det komme naturligvis til... skærmydsler... imellem mennsker og na'vier.

Hvis man skal sætte en finger på filmen er det den overordnede historie, som er ganske forudsigelig. Men det gør ikke noget mens musikken spiller, og faktisk er det fedt at se en så utrolig film, som ikke er baseret på en bog - men er helt sin egen.

Og det visuelle... man, oh man... filmen varer små 3 timer, og jeg kunne blive ved med at sidde og se på den planet, og de na'vier + planetes øvrige fantastiske dyr. Kæmpehøje, men elegante - de minder meget om katte (Leoparddrengen likes!). Langt, langt det meste af filmen må være computergenereret, men det virker absolut virkeligt.

Og 3D'en? Fantastisk, fantastisk, fantastisk. Jeg har ingen ide om hvordan filmen holder i 2D, det er også ligemeget - den skal ses i 3D. Og den skal absolut ikke ses på DVD - det vil være blasfemi.

Jeg opdagede at den kun har en 11 års aldersgrænse, så jeg tror jeg skal ind og se den igen med min ældste - jeg troede ikke på forhånd den ville være "fredelig" nok til ham - men den kan han godt klare. Og han skal have oplevelsen af at se den rigtigt.

Hvis man skal sammenligne med andre af James Camerons film, må det være Aliens der kommer nærmest - vi skal bare forestille os en lys & grøn planet i stedet for den skumle der er deri, og så nogle sympatiske aliens i stedet for dem derfra. Så er den der næsten... og Sigourney Weaver er jo også med her. Nej, alvorligt talt, den film er svær at sammenligne med noget.

Jake Sully spilles af Sam Worthington, som også var med i Terminator Salvation. Og selvom det ikke er en film med det store karakterskuespil synes jeg absolut han gør det godt - han minder lidt om Ewan McGregor. Ligesom den kvindelige hovedrolle, na'vien Neytiri, spillet af Zoe Saldana, gør det rigtig godt - selvom det er mærkeligt at skulle bedømme en skuespiller man aldrig ser i menneskeskikkelse.

Anyway - gå ind og se den film. Der er ingen vej udenom.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

0 kommentarer: