Leoparddrengens
Public Key

søndag den 27. december 2009, kl. 01.12

Et bolle-skænderi

Jeg har lige brugt lidt tid på at opdatere quiz-svarene, og gøre dem dobbeltlinkede - altså så man også kan finde spørgsmålene der. Jeg forestiller mig det kan være en hjælp for nye læsere, som gerne vil ind i sagerne hurtigt.

Men jeg kom under opdateringen i tanker om en diskussion/episode jeg havde med min dansk & klasse-lærer i folkeskolen. Det må have været i 3. eller 4. klasse. Vi skulle inddele ord i substantiver og verber (og måske også adjektiver, det husker jeg ikke præcist).

Det hører muligvis med til historien at jeg aldrig havde fejl i dansk. Ever. Har aldrig lavet én fejl i staveord eller diktat eller grammatik*. Kun én gang i en oplæsning stødste jeg på et ord jeg ikke kunne begribe (korset (som i beklædningsgenstanden der strammer op) - havde aldrig hørt om det; og et kors i bestemt form passede bestemt ikke ind).

Så hvis jeg sagde noget, og læreren sagde det ikke var rigtigt, blev der lagt mærke til det i hele klassen.

Anyway, disse ord skulle kategoriseres - og hvert kunne kun komme i én kategori. Og et af dem var bolle. Og da jeg så det udbrød jeg spontant, at det da både var et subjektiv og et verbum, og at opgaven ikke holdt. Min klasselærer (dumt!) forsøgte at fortælle mig at det jo var et subjektiv, for man kunne tale om en bolle.

Og det var jeg jo enig i, men man kunne jo også tale om at bolle! (Her husker jeg fnisende pre-teen piger i baggrunden.) Det kørte frem og tilbage noget tid, og min dansklærer fastholdt stædigt at man ikke kunne tale at bolle (shame!).

Og min sidekammerat blev rødere og rødere i hovedet, og sagde tilsidst noget med "Nej, det er jo rigtigt [Leoparddreng] det kan man jo ikke sige!"

Jeg tror det endte i stil med at jeg trak mit verbum til mig - men mumlede noget om at de nu boller alligevel. (Okay, helt så Galilæisk var jeg nok ikke, men lignende tanker har været der.)

* Selvfølgelig laver jeg fejl her. Normalt på grund af slåfejl, men også på grund af sjusk eller dumhed. Og at sætte grammatik-kommaer er jeg forlængst holdt op med, jeg sætter dem hvor jeg synes de passer bedst. Basta. Men jeg kan godt teorien bag.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

0 kommentarer: