Leoparddrengens
Public Key

torsdag den 3. september 2009, kl. 23.56

Fascinerende sindssygt


En artikel på nyhederne.tv2.dk fik det til at gå op for mig, at jeg har set adskillige dokumentarfilm om Manson-familien og deres massemord. Men at det aldrig rigtigt var gået op for mig, hvad de havd gang i.

Så det satte jeg mig for at finde ud af, og læste diverse wikipedia artikler - den mest oplysende den om Charles Manson himself.

Og det er et studie i mennesket mærkeligheder. Han er som sådan ikke noget stort mysterium. Sikkert misbrugt, psykopat og psykotisk, og har været institutionaliseret det meste af sit liv, og har så også lige flirtet med Scientology.

Men hvordan han har kunnet få så mange (især kvinder) til at være mere eller mindre fanatiske followers, og har kunnet klemme sig ind hos en af Beach Boys drengene, og bruge 100.000 $ og mere eller mindre overtage hans hus sammen med sit harem og hangarounds?

Hvordan gør man det?

Og hvordan for man overbevist sig selv om (sikkert ikke svært) og andre (det mærkværdige), at Beatles The White Album er en profetisk plade, og ikke mindst nummeret Helter Skelter - som så vidt jeg kan læse handler om en tur i en rutsjebane - handler om det endelige raceopgør mellem sorte og hvide.

Som de hvide vil tabe, og de sorte vinde - men Manson-familien vil - fordi de sorte er så dumme - ved at gemme sig under den apokalyptiske kamp, komme ud og dominere de sorte som the übermensch.
Og fordi det altså går for langsomt med dette Ragnarok i at starte, finder Manson altså ud af, at der må sættes lidt kunstigt skub på. Derfor mordene, som skal udføres så man tror det er sortes værk, hvilket altså skulle gøre de hvide så sure, at de begynder at slagte løs & vice versa.

Meget uhyggelig tænkning, men det mest uhyggelige er altså for mig at det er muligt at få andre (i stort tal!) med på sine syge, paranoide, psykotiske fantasier i det omfang.

Manson endte selv med at skære swastikaer i panden på sig. Og det er vel også den nærmeste parallel - til en anden der i endnu større omfang kunne føre sine syge, paranoide, psykotiske fanatsier på et endnu større antal.

Men på en eller anden måde er Hitler/Tyskland historien lettere at sætte sig ind i - det var trods alt et endnu større kollektiv, det var hele normaliteten der blev flyttet. Men hvordan fanden den Manson-familie kunne køre løs - det forstår jeg forhåbentlig aldrig.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

2 kommentarer:

kyllyan sagde ...

Hejsa!
inspireret af din post, satte jeg mig osse for at saette mig lidt ind i manson. Jeg laeste artiklen paa Wiki, fulgte links til alle hans damer og saa interviews paa youtube. Det *er* saa vildt. Og som du skriver; ufatteligt at hele The Family kunne eksistere. I de forskellige interviews paa youtube kan man dog se at han er utrolig karismatisk; dèt maa forklare noget af det.
Hvad jeg til gengaeld *ikke* fatter er at selv i dag har han mange fans. FANS????
Whoa.

Leoparddrengen sagde ...

Altid godt at kunne inspirere, selvom det her godt nok er et sygt emne.

Karisma er en sær egenskab - det er svært at sætte en finger på den, men man ved den er der når man ser den. Og det virker ofte som om den korrumperer de som besidder den.

Jeg håber så foreløbig på, at Obama ikke går over til the dark side - for han er da vist den mest karismatiske person jeg kan komme på i vor tid.