Leoparddrengens
Public Key

lørdag den 15. august 2009, kl. 13.02

Ludere og Tørklæder

Det gik for nylig op for mig, hvorfor jeg føler en eller anden form for déjà vu, når jeg ser indlæg i Luder-debatten som taler for forbud.

Og det er fordi de, alle som en, bruger samme argumentationsform som er blevet brugt for forbud i Tørklæde-debatten.

Hvilket er interessant, for det er jo kvinder fra forskellige sider af det politiske spektrum som står for det ene, og det andet. Men deres argumenter er de samme: Det kan godt være I siger I gerne vil, men det siger I kun fordi I er undertrykte af mænd eller syge i roen, så det kan man ikke tage for gode varer. Vi ved hvordan man skal være, som fri & selvtænkende kvinde, og I skal være på samme måde.

Det er selvfølgelig også interessant fra et psykologisk synspunkt, hvis man kigger på det fra et luder/madonna perspektiv. For der er vel ingen tvivl om, hvem der symboliserer det ene, og hvem det andet. Men man må åbenbart ikke bevæge sig for langt ud af den skala i offentlighed, så skal det kvindelige fællesskab nok banke en på plads?

Og jeg har endnu et déjà vu, for jeg kan huske en gang mere, hvor jeg har oplevet dette: I min første, forfærdelige folkeskoleklasse, i pubertetsårene. Der var en klike af piger i klassen, som nok skulle fortælle de andre, klikeløse, hvordan de skulle opføre sig/danse/gå klædt. Og gud nåde & trøste dem hvis de ikke gjorde.

Jeg ved ikke præcis hvorfor, men jeg tror her vi er inde på en af de reelle forskelle på mænd og kvinder, og deres sociale væremåde. For det er ikke på samme måde noget man ser hos mænd; der kan man blive udelukket, javist, eller få bank, men der er ikke det samme behov for at ensrette andre, og deres måde at tænke på.

Ceterum censeo Facebook esse delendam.

2 kommentarer:

Sus sagde ...

Det er helt rigtig set ... som jeg ser det :-)

Jeg har selv lidt under den forestilling, at fordi jeg selv er kvinde, selv har født, selv er mor, selv er gift osv .. så ved jeg hvordan alle gifte mødre tænker, føler og har det ... sådan i store træk og kvinder der afveg fra mig og min måde at være på - var undtagelser, afvigelser.

Der kræves slet ikke samme ensretning af mænd. Mændende kræver det ikke af dem selv, de definere sig ikke så meget som KØN, som vi kvinder ofte gør.

Jeg møder det ofte i debatterne rundt omkring, kvinder som definerer hvad kvinder kan lide og ikke lide og hvordan kvinder opfører sig og ser ud. Liese Recke skriver også lidt om denne ensretning i hendes artikel http://luder.smartlog.dk/prostitutionens-generelle-skadesvirkninger-og-misbrugsbehandling-post190893#comments

Leoparddrengen sagde ...

Et klogere menneske end jeg ville sikkert kunne påvise at denne kønsforskel skyldes ur-menneskets sociale struktur, med én alfa-han, og en flok af hunner som helst skulle være ensartede.

Et dummere menneske end jeg kunne sikkert finde på det samme.

Selv tror jeg ikke jeg har behov for at sige mere, umiddelbart :)